6 aandachtspunten bij de selectie van een nieuwe medewerker

Welkom
Wanneer jouw organisatie begint te groeien, is het belangrijk om de juiste medewerkers aan te nemen. Maar dat blijkt vaak lastiger dan gedacht. En hoe belangrijker de positie die ingevuld moet worden, des te lastiger het is. Het invullen van een cruciale rol voor je omzet zoals planner, verkoper of operations manager, of een kostbare functie zoals partner of directeur kunnen slecht uitpakken. Verkeerde keuzes kosten tijd en geld én leveren een hoop frustratie op. Waar moet je als ondernemer op letten tijdens de selectie? Wij zetten een aantal belangrijke aandachtspunten op een rij:

  1. Voor ondernemers die vanaf dag één hun eigen zaakjes regelen, is het soms lastig om taken aan iemand anders over te laten. Aan wie kan je jouw werkzaamheden toevertrouwen? En welke werkzaamheden zijn dat? De zoektocht naar een geschikte kandidaat begint bij het opstellen van een duidelijke functieomschrijving. Let daarbij op dat je vooral aanvulling zoekt op jouw talenten. Pas dan krijg je een solide bedrijfsvoering en kun jij zaken loslaten waar je weinig energie van krijgt.
  2. Het is belangrijk om een medewerker te kiezen die niet alleen de juiste werkervaring in zijn CV heeft staan, maar ook binnen de bedrijfscultuur past. Zoek je bijvoorbeeld een rechterhand? Vraag je dan af welk DNA deze nieuwe medewerker moet bezitten om met jou te kunnen samenwerken. En wat voor een type persoonlijkheid de organisatie op die plek nodig heeft.
  3. Richt je niet alleen op de korte maar ook op de lange termijn. Welke taken kan een nieuwe medewerker direct overnemen en welke pas later? Kijk ook naar de algemene toekomstplannen van de onderneming en bedenk welke kennis en kunde nodig zijn om verder te komen.
  4. Zelf sollicitatiegesprekken voeren, is een lastige opgave. Het is nagenoeg onmogelijk om werkelijk objectief te blijven en de beste kandidaat te kiezen. Schakel daarom een trusted advisor of een externe partij in die met een kritische blik (mee) kijkt naar hetgeen je écht nodig hebt.
  5. Het sollicitatiegesprek wordt – naast het Curriculum Vitae – vaak gezien als belangrijke graadmeter. Het gevaar is echter dat je op basis van de klik iemand kiest, die vervolgens te veel op jou lijkt. Daarnaast kennen weinig mensen hun eigen talenten, en waar ze niet echt goed in zijn. Een test zoals het Odin Development Compass (ODC) geeft snel inzicht in natuurlijke talenten en onbewuste drijfveren. Zo’n test vormt een objectieve aanvulling op een sollicitatiegesprek en is daarom zeker aan te raden.
  6. Een sollicitatieprocedure kost de nodige tijd en energie. Wanneer je de juiste medewerker hebt gevonden is het minstens zo belangrijk om de tijd te nemen om deze persoon goed in te werken. Verken daarom ook in deze fase actief welke behoeften en verwachtingen een nieuwe medewerker heeft.

We horen regelmatig van ondernemers dat ze voorzichtig zijn met het aannemen van sleutelfiguren, zeker nadat het een keer verkeerd is gegaan. Hiermee rem je niet alleen de groei af, maar kom je zelf ook niet toe aan rust en tijd om aan je bedrijf te werken in plaats van erin. Investeer zowel tijd als geld in deze stap, want goedkoop is duurkoop. De juiste aandacht zorgt ervoor dat jouw onderneming duurzaam kan blijven groeien.

Heb jij moeite met het vinden van de juiste medewerkers? Of wil je weten wat jouw talenten zijn en waar je dus aanvulling zoekt? Lees dan verder op onze website over de ODC-test. Wij helpen je graag met jouw zoektocht en richten ons daarbij op de duurzame groei van jouw onderneming. Neem gerust contact op met Karin Verhagen, Robert Schulze, Roos van Harderwijk of Frans Glazener via info@growthfactory.nl of 020 8203605.

Karin Verhagen
karin@growthfactory.nl
Geen reactie's

Geef een reactie