Desillusie – de fut is eruit. Wat nu?

Blog desillusie GrowthFactory

De desillusie sloeg toe. Tien jaar hadden ze dit bedrijf al samen. En een omzet van 9 miljoen met 12 man. En ineens zagen ze het niet meer zitten. “Wat zullen we doen Karin? Zullen we de tent maar gewoon verkopen?”

Twee uitgebluste eigenaren keken mij drie jaar geleden vragend aan. Een paar dagen eerder hadden ze elkaar de vraag gesteld “Weet jij nog wat we hier doen? Want ik heb er eigenlijk helemaal geen zin meer in”.

“De tent verkopen!” Dat is nogal een uitspraak. Ook al lijken de mannen overtuigd. Dit is een vraag die je als adviseur bijzonder serieus moet nemen. Maar ook niet te letterlijk. Want achter een uitspraak als deze gaat veel schuil. De opdracht is om op zoek te gaan naar de reden waarom ze dit willen. Dit bedrijf is ten slotte hun kindje. Dat ga je niet zomaar verkopen. Dan is er meer aan de hand.

Het model van de ‘reis van de ondernemer’ verschaft helderheid

De reis van een ondernemer en zijn onderneming kent verschillende fasen. Deze heren zaten duidelijk in de taaiste fase: desillusie. Een fase waarin het bedrijf groeit, de markt vaak veranderd is, ze meer manager dan ondernemer zijn en de cultuur anders is. De organisatie lijkt niet meer op wat hij was toen ze begonnen.

De situatie en het gevoel is begrijpelijk. Eén ding weten we uit ervaring; deze fase is absoluut het slechtste moment om te verkopen. Want het bedrijf draait verre van optimaal en de ondernemers zijn er klaar mee. Dat komt de prijs niet ten goede.

Deze fase is een van de meest moeilijke ‘muren’ om doorheen te breken. Dit is niet slechts aanpassen. Dit vraagt om structureel veranderen. Veel ondernemers zijn gewend om intuïtief te handelen. Maar dit is een moment om echt even te rationaliseren voor je een besluit neemt. Ondernemers die het lukt om door deze fase heen te komen, voelen zich daarna trots. En hebben een bedrijf wat weer goed loopt en meer waard was dan ooit ervoor.

Dat betekent dat als ze door deze fase heen komen; hun gevoel zal veranderen. Het gevoel van teleurstelling en “klaar ermee zijn” is tijdelijk; mits ze nu de juiste dingen doen. Ik stel daarom voor om snel te gaan handelen. Dat doet het altijd goed bij ondernemers.

Een goed moment om onze ‘business review methode’ in te zetten

Een aanpak om door interviews met de ondernemers en een aantal van hun belangrijkste medewerkers inzicht te krijgen. Inzicht in waar het goed gaat en waar juist niet. Om die vervolgens te vertalen naar verschillende scenario’s. Interviews vonden ze eigenlijk niet nodig, want “de deur staat bij hen altijd open, dus ze waren goed op de hoogte van wat er speelde”. Bovendien; waren de mannen naast zakenpartners ook hele goede vrienden. Ze wisten alles van elkaar.

Je voelt hem al aankomen; hun mond viel open na de interviews. Iedere medewerker had een ander idee over wat de eigenaren nou belangrijk vonden of waar ze heen wilden met het bedrijf. Bovendien dachten de mannen zelf dat ze misbaar zouden zijn. Ook hadden ze het idee dat ze nog bij zo’n 20% van de activiteiten betrokken waren. De medewerkers gaven echter aan dat dit bij meer dan 60% van alles was. De wens om te verkopen kon dus eigenlijk niet eens. De mannen waren te nauw betrokken en hadden te veel operationele rollen.

En wat hen het meest trof: zij twee hadden beiden ook een totaal ander beeld van het bedrijf, terwijl ze dachten dat ze twee handen op één buik waren.

Investeren was het kernwoord

Op basis van de interviews en inzichten hebben we dus verschillende scenario’s gemaakt en de consequenties bij ieder scenario aangegeven. Ze kozen ervoor om dan “toch maar niet te verkopen”. En in plaats daarvan aan de slag te gaan. In nieuwe markten, producten en binnen de organisatie. Ze lieten het huidige product uitrollen en gingen tegelijkertijd aan de slag met de ontwikkeling van een nieuw product en het vinden van samenwerkingspartners om de volgende groeifase mee te financieren.

Ook hun eigen rol hebben ze flink veranderd. Minder zelf doen door het aanstellen van een managementteam. Dat gaf ruimte om meer ‘op de vloer’ te zijn en te horen wat er speelt. Maar ook meer tijd om als partners te zorgen dat ze daadwerkelijk weer twee handen op één buik waren.

Trots! 

Vorige week sprak ik ze; trots als een pauw. Want ze groeien weer, gaan zelfs internationaal, zijn beiden uit de operatie en bezig met de dingen waar ze toch het best in zijn. Ondernemen. En dat op basis van uitgebreide interviews, scenario’s en hulp bij het nemen van de verschillende besluiten. Onze Business review aanpak heeft ze in de reis van de ondernemer ‘door’ de muur geholpen. Ze hebben een nieuwe fase bereikt die de deur open zet naar groei, verdere ontwikkeling en weer plezier in het ondernemen.

Kijk, dat maakt mij op mijn beurt dan weer trots. Dat we een mooi bedrijf én twee goede ondernemers hebben mogen helpen om de waarde van hun bedrijf te zien en deze weer een nieuwe toekomst te geven.

Meer weten over de ‘reis van de ondernemer’? Download onze whitepaper.

Karin Verhagen is founding partner van GrowthFactory. Ze vindt het mooi om ondernemers in hun kracht te zetten en te helpen bij uitdagende vraagstukken.

Geen reactie's

Geef een reactie