DUURZAME GROEI, EEN KWESTIE VAN DE JUISTE VERHOUDINGEN

GrowthFactory-duurzame-groei
Succesvolle ondernemers kunnen ons veel leren over duurzame groei. Hoeveel tijd, energie en geld besteed je aan de voor- en achterkant van jouw organisatie? Blijft dit in elke groeifase gelijk of is er sprake van een golfbeweging? In dit artikel leggen wij uit waar je op moet letten om ook in de toekomst ongehinderd te kunnen blijven groeien.

De voor- en achterkant van een organisatie

Ervaring leert dat startende ondernemers 70% van hun tijd, energie en geld besteden aan de ‘voorkant’ van hun organisatie – zoals verkoop, positionering en marketing van hun product (of service) – en slechts 30% aan de ‘achterkant’ – zoals infrastructuur, ICT-oplossingen en nieuwe medewerkers. Dat klinkt logisch, want door het binnenhalen van nieuwe klanten blijft een organisatie groeien. Er zit echter één maar aan deze percentages: blijft een ondernemer op deze manier werken, dan groeit zijn klantenbestand onevenredig hard ten opzichte van zijn infrastructuur, productie, kwaliteit en levering. Dat kan betekenen dat hij na verloop van tijd de toenemende vraag naar zijn product (of service) niet meer aankan waardoor zijn productie en levering in het gedrang komen en hij een constante goede kwaliteit niet langer kan waarborgen. Zoiets kan zelfs leiden tot klantenverlies.

Minder sexy, maar minstens zo belangrijk

Duncan Stutterheim, oprichter van onder andere ID&T, benoemde onlangs in een toespraak het belang van een 50-50 investering in zowel de voor- als achterkant van een onderneming. Door meteen in de eerste groeifase te investeren in het ‘onzichtbare’ deel van een organisatie en bewust een goede fundering te bouwen, wordt de kans op scheefgroeien in een later stadium aanzienlijk verkleind. Infrastructuur, ICT-oplossingen en personeelsbeleid zijn misschien minder sexy elementen dan verkoop en marketing, maar minstens zo belangrijk voor duurzame groei.

Uitgaan van een groter plaatje

Succesvolle ondernemers gaan uit van een groter plaatje en passen daar hun investeringen op aan. Bij elke groeifase hoort een nieuw, actueel investeringsplan. Misschien heb je in de beginfase veel tijd, energie en geld gespendeerd? Ga dan in de volgende groeifasen niet opeens bezuinigen maar blijf bouwen aan jouw organisatie. Misschien moet er met het oog op de toekomst wel een professionele ICT-oplossing komen of nieuwe specialisten worden aangetrokken? Het kan zomaar zijn dat de percentuele verhouding voor korte tijd verschuift naar 30% voorkant en 70% achterkant. Zolang het past in het grotere plaatje, is daar niets mis mee.

Investeren is als een golfbeweging

Wat als een ondernemer zich in de tweede groeifase realiseert dat hij onvoldoende aandacht heeft geschonken aan de achterkant van zijn organisatie, waardoor hij de toenemende vraag niet langer aankan? Dan is het slim om even pas op de plaats te maken en alsnog zijn zaken op orde te krijgen. Het kan zijn dat hij dan vaker ‘nee’ moet verkopen en de verhouding tijdelijk naar 30% voorkant en 70% achterkant verschuift. Dat is niet erg wanneer je je bedenkt dat investeren verloopt als een golfbeweging die in contact staat met de verschillende groeifasen van een organisatie. Dat betekent dat wanneer de voor- en achterkant weer in balans zijn, de verhouding weer kan worden teruggedraaid naar 50-50 of zelfs 70-30.

Hoe staat het met jouw investeringen in de voor- en achterkant van jouw organisatie? Wij helpen je graag met een persoonlijk plan van aanpak. Neem gerust contact met ons op via info@growthfactory.nl of 020 8203605.

Geen reactie's

Geef een reactie