GOEDE INTENTIES ZORGEN VOOR GROEIKRACHT

groeikracht-intentie
De groeikansen van een organisatie zijn sterk afhankelijk van haar intentie. Ons vorige artikel omschreef dit begrip al kort, nu geven we enkele actuele voorbeelden. Hoe laat je een intentie voor je werken om jouw doelen te bereiken?

Eerlijke intentie

Stel, de intentie van een ondernemer is het leveren van kwaliteitsproducten en het actief onderhouden van klantrelaties. Zijn drive maakt dat hij enkel maatwerk levert, dat aansluit bij de behoefte per klant. Je zou denken dat aan deze toewijding een prijskaartje is verbonden, maar daar is het deze ondernemer niet om te doen. Zijn intentie is slechts het leveren van prachtige producten en een exceptionele service.

Prijs-kwaliteitverhouding

Het komt vaker voor dat ondernemers een te laag tarief vragen voor de producten of diensten die zij leveren. Men laat zich leiden door wat gangbaar is in de markt en vergeet daarbij zichzelf. Vergelijk bovenstaand voorbeeld met het kopen van een maatpak. De tijd en energie die het kost om een perfect zittend pak te produceren zie je terug in de prijs. Met een kleiner budget kan je kiezen voor een confectiepak, maar verwacht dan geen perfecte pasvorm.

Instabiele intentie

Wat als een intentie niet recht uit het hart komt? Welke consequenties heeft dit op de lange termijn? Een start-up wil vooral snel geld verdienen. De manier en methode waarop dit gebeurt zijn daaraan ondergeschikt. Maar wat als het snelle geld onverhoopt uitblijft? Bieden de dagelijkse werkzaamheden dan nog genoeg voldoening? Helaas is het antwoord ‘nee’. Geld verdienen is de drijfveer en zonder zichtbaar financieel resultaat verliezen de dagelijkse werkzaamheden hun glans.

Duidelijke intentie

Het kan zijn dat een organisatie wel een stabiele intentie heeft, maar dat zij – zowel intern als extern – niet goed wordt gecommuniceerd. Zulke onduidelijkheid brengt de groei van een organisatie in gevaar. Bedenk dat wanneer de spelers uit hetzelfde team allemaal een ander idee hebben van de spelregels er nooit een samenhangend spel kan worden gespeeld. Iedereen speelt vanuit zijn eigen tactische overwegingen. Een duidelijke intentie zorgt ervoor dat alle neuzen automatisch dezelfde kant opstaan. Zo werkt het hele team naar een gezamenlijk einddoel.

Passie als sturende kracht

Werken vanuit je passie kan pas wanneer er voor een visie wordt gekozen die in lijn ligt van de intentie. Stel, de sturende kracht achter een organisatie is beter te willen zijn dan haar concurrenten. Door te kijken waar deze steken laten vallen kan de eigen visie scherper worden gedefinieerd. Wanneer de concurrentie bijvoorbeeld een slechte service biedt kan dit iets zijn waar de eigen organisatie zich op de korte termijn op kan richten: het bieden van excellente service. Het feit dat de organisatie beter wil zijn dan haar concurrenten zorgt ervoor dat elk besluit – onbewust of niet – wordt genomen richting haar visie. Niemand kan haar daarvan weerhouden omdat er wordt gewerkt vanuit haar passie.

Werk jij echt vanuit je passie? Wij helpen je graag om de volgende stappen te zetten.Neem gerust contact op met Karin Verhagen, Robert Schulze, Roos van Harderwijk of Frans Glazener via info@growthfactory.nl of 020 8203605.

Karin Verhagen
karin@growthfactory.nl
1 Reactie
  • Daphne Friederichs
    Geplaatst op 19:18h, 20 januari Beantwoorden

    Treffend artikel! Dit artikel toont mijns inziens de motor achter succes: passie. De verwoording van je passie is de opmaat naar verandering!

Geef een reactie