GRIP OP GROEI

grip-op-groei
Elke succesvolle onderneming kent meerdere groeifasen. De eerste fase bestaat vooral uit marktonderzoek, productinnovatie, investeren, marketing en acquisitie. Een stijgend aantal klanten brengt je in de tweede groeifase (na start-up). Maar let op: deze fase heeft een heel andere dynamiek dan de eerste groeifase. Waar moet je op letten?

Luxeprobleem of cruciale fase?

Stel, na een succesvolle start willen talloze klanten jouw product of dienst afnemen. Maar op een gegeven moment dienen zich zóveel geïnteresseerden aan dat je omkomt in het werk. Een luxeprobleem? Ondernemers hebben in deze cruciale vaak moeite met (op tijd) leveren, het vasthouden van de hoge kwaliteit en aantrekken van werknemers met de juiste kennis en ervaring die nodig is voor zulke exponentiële groei. De (te) grote toename aan klanten afdoen als luxeprobleem zorgt uiteindelijk voor een beperking van de eigen groei.

Goede voorbereiding

Gezonde groei is alleen mogelijk door vooruitdenken; ondernemers moeten weten wat hen te wachten staat. Dat kan door vooraf verschillende scenario’s te schetsen en daarop in te spelen. Al in de eerste groeifase moeten besluiten worden genomen met de tweede groeifase in het achterhoofd. Wanneer je onvoldoende bent voorbereid zal je altijd achter de feiten aanlopen. Het tempo zal gaandeweg steeds hoger worden, wat de kans op overhaaste beslissingen vergroot. Met als gevolg een instabiele basis en gebreken die pas op een later tijdstip naar voren komen.

Paniekvoetbal of ongekend succes?

Een voorbeeld: een jonge App-ontwikkelaar levert fantastisch werk. Zijn eerste klant is zó positief dat hij de ontwikkelaar aanbeveelt bij andere grote organisaties. Het levert hem zóveel werk op dat de ontwikkelaar uiteindelijk het overzicht verliest en continu van hot naar her rent om iedereen tevreden te stemmen. Helaas lopen zijn wachttijden op en neemt zijn kwaliteit af. Hij belooft van alles maar kan zijn beloften nooit waarmaken. Zijn paniekvoetbal heeft desastreuze gevolgen: zijn klanten komen in de problemen omdat hun App te laat wordt geleverd. Eeuwig zonde wanneer je je bedenkt dat een realistische toekomstvisie, een strakke planning en goed management zo’n situatie hadden kunnen voorkomen. Zij hadden zelfs kunnen leiden naar ongekend succes!

Heb jij nog grip op jouw groei? Met onze proactieve benadering helpen wij jouw kwaliteit te bewaken. Neem gerust contact met ons op via info@growthfactory.nl of 020 8203605.

2 Reactie's
  • Arlinde
    Geplaatst op 14:44h, 08 maart Beantwoorden

    Helder uiteen gezet! Benieuwd naar jullie nieuwe blogposts.

  • Karin
    Geplaatst op 13:49h, 10 februari Beantwoorden

    Dank je voor het compliment Arlinde!

Geef een reactie