Hoe zorg je ervoor dat een partnership toekomstbestendig blijft?

Growth-factory-Hoe-zorg-je-ervoor-dat-een-partnershi

‘Een partnership is soms net een huwelijk,’ zegt Karin Verhagen. ‘Het is belangrijk om onder alle omstandigheden rekening te houden met elkaars persoonlijke DNA – de individuele behoeften en talenten – en met elkaar in gesprek te blijven. Net als huwelijkspartners moeten blijven werken aan hun relatie, moeten zakenpartners dat ook.’

De ontwikkeling van een partnership; niets blijft hetzelfde

‘Een missie en visie worden in de opstartfase van een partnership bepaald, maar deze onderdelen zijn context- en tijdsgebonden, waardoor ze – naarmate de jaren verstrijken – kunnen veranderen. Zo is het ook met de behoeften van zakenpartners. Factoren uit een soms onverwachte hoek hebben invloed op de positie die zakenpartners innemen. Zo kan een jonge ondernemer op een gegeven moment een gezin stichten waardoor zijn prioriteiten een nieuwe dimensie krijgen. Abstracte begrippen als tijd en geld zullen anders moeten worden ingedeeld, ook op zakelijk vlak.’

Waarom wel of geen partnership starten?

Na het lezen van deze vier blogs vraag je je misschien af of het starten van een partnership nou wel een goed idee is. ‘Daar kan ik helder over zijn,’ zegt Karin. ‘Als je goed kan en graag wil samenwerken is een partnership ideaal. Wij zien veel succesvolle partnerships voorbijkomen. Je kan de rollen gelijk verdelen, maar ook aanpassen of omwisselen. Partners die elkaar versterken of juist aanvullen komen in korte tijd verder dan eenmanszaken. Daarnaast is samenwerken minder eenzaam en kan de toko – in het geval van onvoorziene situaties zoals ziekte of verlies – gewoon openblijven. Dat is veel waard! Mocht samenwerken echter niet in je profiel staan, dan raden wij aan om kapitein op je eigen schip te blijven en een sterk team om je heen te verzamelen.’

Een partnership als wereldreis, inclusief onvoorziene obstakels

‘Een partnership is te vergelijken met een wereldreis die je samen maakt,’ vertelt Karin. ‘Aan de start van het avontuur kan je niet voorspellen wat je onderweg zal tegenkomen; zowel mooie, nieuwe ervaringen als onvoorziene obstakels. Om de reis succesvol te kunnen blijven voortzetten, is het belangrijk om flexibel te blijven, met elkaar in gesprek te gaan en af en toe een objectieve houding aan te nemen. Door het ego even opzij te zetten, gun je jullie partnership de kans om verder te groeien. Daarnaast loont het om in sommige gevallen hulp van buitenaf in te schakelen. Een externe, frisse blik kan een situatie waar je samen even niet uitkomt weer vlot trekken.’

Is jouw partnership toekomstbestendig? Met onze objectieve blik en jarenlange kennis helpen wij jullie graag verder. Neem gerust contact op met Karin Verhagen, via karin@growthfactory.nl of 020 8203605

Oedo Brandsma
oedo@sherpa-marketing.nl
Geen reactie's

Geef een reactie