Meer waarde en minder stress; het kan!

blog 01

Een paar jaar geleden was ik op bezoek bij een ICT bedrijf. De eigenaar had het verschrikkelijk druk. Onze afspraak had hij een aantal keer verschoven. En toen het uiteindelijk doorgang vond, had hij exact 1 uur de tijd. “Nou ja”, zei hij, “bij nader inzien zelfs iets minder dan een uur”. Hij moest ook nog even lunchen, voordat hij naar een klant ging.

Hij runt een aantal grote klantprojecten. En die gingen ongeveer tegelijk live. Als operations directeur, en baas van de tent hoor je daar zelf bovenop te zitten. Toch?

Klanten geven jou het vertrouwen, en je bent betrokken bij je klanten. Daarnaast ben jij diegene die de producten en diensten het beste kent. De beste verkoper. En inkoper…en onderhandelaar en…Ga zo maar door. De eigenaar/ ondernemer/ operations directeur zet zelf het beste resultaat neer. En dan noem ik hier nog maar een kleine greep uit de gemiddeld 25 onderwerpen die op het bordje van de ondernemer liggen.

Is hij een uitzondering? Nou nee….het is niet voor niets dat ondernemers aangeven dat ze meer tijd voor zichzelf willen creëren. Rust zoeken. Of grip willen.

Wat ondernemers zich niet altijd beseffen is dat zij door zelf alles te blijven uitvoeren onbedoeld hun groei beperken. Zowel die van hun organisatie als hun persoonlijke groei.

De sleutel zit hem in het woord betrokkenheid. Dit woord zorgt er bij ondernemers vaak voor dat ze bepaalde zaken bij zich houden. Of steeds weer naar zich toetrekken. En niet alleen op spannende momenten. Tot grote frustratie bij tijd en wijle van de medewerkers, die er mee aan de slag waren of zouden willen zijn.

Door anders naar het concept van betrokkenheid te kijken, kun je meer waarde creëren. Want betrokkenheid bij je klanten, medewerkers, leveranciers etc. betekent niet dat je het allemaal zelf moet uitvoeren. Sterker nog: de kwaliteit kan zelfs aanzienlijk verbeteren als je dat niet doet.

Het volgende wat ik ga zeggen, wist je misschien wel. Maar dan kan het alsnog verkeerd vallen. Je bent niet overal het beste in. Durf betere mensen dan jezelf aan te nemen op de onderwerpen die je veel energie kosten. Als iets een opgave voor je is, dan kun je er vergif op in nemen dat daar niet jouw kracht ligt.

Als je je richt op de zaken waar je wel goed in bent. Goede mensen om je heen verzamelt op de onderwerpen en onderdelen die je energie kosten. Dan verhoog je niet alleen de kwaliteit van hetgeen je levert. Werken aan je bedrijf wordt weer leuker omdat je doet waar je goed in bent. Je medewerkers zullen er blij mee zijn, omdat je uit hun vaarwater blijft. En je creëert tijd om aan de toekomst van je bedrijf te werken.

Er zijn nog veel meer zaken die je kunt doen om de waarde te verhogen, maar werken aan deze punten is voor velen een goede start. En mocht je meer hulp nodig hebben, neem dan gerust contact op met Karin Verhagen, Robert Schulze, Roos van Harderwijk of Frans Glazener via info@growthfactory.nl of 020 8203605.

6 Reactie's
  • Willem-Hein
    Geplaatst op 13:07h, 23 juli Beantwoorden

    Goed stuk, ik herken het helaas maar al te goed bij mij zelf. Maar ja die “alles zelf doen” houding loslaten vereist enige training in delegeren en vertrouwen.

    • Robert Schulze
      Geplaatst op 15:50h, 28 juli Beantwoorden

      Hoi Willem-Hein, dank voor je reactie. Wij herkennen dat inderdaad ook bij diverse van onze relaties, maar als je er echt mee aan de slag gaat zul je zien dat delegeren iets is dat je jezelf kunt aanleren. Durf jij de eerste stap te zetten om je werknemers meer verantwoording te geven? Zij zullen de bal, in jouw visie en met jouw support, op moeten pakken. Als je ziet dat zij dat doen krijg jij vanzelf ook het vertrouwen om weer meer te delegeren en creëer jij tijd en rust voor jezelf. Met ondernemende groet – Robert

  • Micheline Van Hautem
    Geplaatst op 21:01h, 12 augustus Beantwoorden

    Wat een fijn stuk, en wat zit er veel waarheid in. Thanks for sharing your wisdom.

    • Robert Schulze
      Geplaatst op 09:41h, 18 augustus Beantwoorden

      Hoi Micheline, goed om te horen en no worries, we blijven onze gedachten hier delen 🙂

  • Hans Jansen
    Geplaatst op 13:27h, 06 april Beantwoorden

    Helemaal mee eens, maar je moet wel de juiste mensen hebben in je bedrijf waar je het een en ander naar toe kan delegeren. Zelf ben ik erg goed in delegeren naar mijn mensen en gelukkig heb ik de juiste mensen, maar kijk uit als je de verkeerde hebt, ook daar zijn genoeg voorbeelden van.
    Maar wat je schrijft is geheel waar.

    Groet Hans Jansen

    • Robert Schulze
      Geplaatst op 14:28h, 08 april Beantwoorden

      “Goed om te delen dat het dus mogelijk is. Want wij zien ook dat ondernemers vaak niet de tijd nemen om de juiste mensen te zoeken. Terwijl iemand zoeken die qua kennis, competenties en energie past….levert een bedrijf enorm veel op”

Geef een reactie