SLIMME STRUCTUUR EN PROFESSIONEEL RELATIEBEHEER

GrowthFactory-slimme-structuur2
De komende weken bekijken we het belang van structuur vanuit twee verschillende invalshoeken. We beginnen met het ordenen van klantgegevens en bespreken de meerwaarde van professioneel relatiebeheer. Eén tip kunnen we alvast meegeven: begin tijdig en wacht niet tot het te laat is.

Klanten als ambassadeurs

Ondernemers zijn constant op zoek naar nieuwe klanten. Door een slimme positionering van jouw organisatie en constant te doen wat je belooft, is de kans groot dat tevreden klanten uitgroeien tot ambassadeurs. Zij zullen jouw diensten of producten voor jou aanbevelen binnen hun eigen netwerk. Het domino-effect dat daarop volgt, zorgt ervoor dat jouw klantenkring zich steeds verder uitbreidt. Maar hoe zorg je ervoor dat deze groei in goede banen wordt geleid om er maximaal profijt van te hebben? Door te allen tijde overzicht te bewaren en precies te weten wat er speelt.

Start nu voor toekomstig profijt

Het is aan te raden om al in een vroeg stadium een bepaalde mate van structuur aan te brengen in jouw klantenbestand. Dat kan bijvoorbeeld door het gebruik van een Customer Relation Management (CRM). Wacht niet te lang met de inrichting daarvan, want in groeifase twee zullen talloze andere werkzaamheden de aandacht vragen. Door direct te beginnen, kan het CRM zelfs helpen met het bepalen en uitvoeren van jouw strategie. Het systeem maakt immers inzichtelijk waar jouw organisatie op dit moment staat en wat er in de toekomst nog gaat komen. Daar kan je slim op inspelen en zo elke kans optimaal benutten.

CRM als steuntje in de rug

Stel, tijdens een netwerkborrel heeft één van jouw relaties aangegeven om jouw organisatie te introduceren bij één van zijn relaties. Na een week vraag je jezelf af: is dit al gebeurd? Een CRM kan in zo’n geval precies aangeven wanneer het tijd is om een bepaald persoon te bellen en waarom. Wellicht kan jij een nieuwe klant aan jouw portfolio toevoegen en is hij op zijn beurt weer geholpen met jouw diensten of producten. Een CRM maakt dat jij een proactieve rol kan spelen in het vergroten van jouw klantenbestand, en uiteindelijk in de groei van jouw organisatie.

Kies een passend systeem

Bovenstaand voorbeeld laat zien dat wanneer je jouw organisatie vanaf dag één op een professionele manier structureert, je zowel jezelf als andere ondernemers kan helpen; een terechte win-win situatie waarin iedereen tevreden is. Professioneel relatiebeheer is niet moeilijk, het begint bij het vinden van een slim systeem; van een klassiek CRM tot een interactieve online tool, voor iedere organisatie is er een passende oplossing.

Heb jij jouw relatiebeheer netjes op orde? Start nu en pluk straks de vruchten. Wij helpen je graag met het vinden van een passende oplossing. Neem gerust contact met ons op via info@growthfactory.nl of 020 8203605.

Robert Schulze
robert@growthfactory.nl
Geen reactie's

Geef een reactie