Waardevermeerdering door perfect passend debiteurenbeheer


Elke ondernemer wil een goedlopend bedrijf met voldoende groeikansen. Daar is een stevige basis voor nodig. Heb jij jouw zaakjes goed geregeld, nog voor de groeispurt inzet? Grip op jouw cashflow is daarbij cruciaal; weet jij precies wat er in- en uitgaat? Betalen jouw klanten wel binnen de betalingstermijn of zorgen wanbetalers voor een gebrek aan werkkapitaal? Pas wanneer het debiteurenbeheer netjes is geregeld, kan jouw bedrijf gezond groeien.

Voor elke financiële vraag een oplossing op maat

Creditmanagement klinkt abstract, maar persoonlijk advies en een heldere uitleg maken alles een stuk transparanter. ‘Onze financiële dienstverlening richt zich op verschillende ondernemersvraagstukken,’ vertelt Liza van Zon, drijvende kracht achter Van Zon Business. ‘Zoals het analyseren en testen van een bestaand debiteurenbeheer, het inrichten van een nieuw debiteurenbeheer of het tijdelijk ondersteunen van ondernemers in seizoensgebonden branches. Elke vraag is anders en elke situatie is uniek. Daar horen oplossingen op maat bij.’

‘Wanneer de economie in een dip zit zijn ondernemers minder snel geneigd in hun bedrijf te investeren. Maar trekt de economie weer aan, dan zullen zij eerder een externe partij inhuren om hun financiële vraagstukken professioneel op te lossen. Vaak duurt het even voor de resultaten daarvan zichtbaar zijn, maar een debiteurenbeheer dat netjes is geregeld zal altijd zorgen voor een waardevermeerdering van een bedrijf.’

Financiële en emotionele waarde van een bedrijf

‘Vaak zie je dat mensen pas actie ondernemen wanneer de financiële situatie nijpend wordt,’ zegt Robert Schulze, van GrowthFactory. ‘Oftewel, wanneer het kalf verdronken is dempt men de put. Zodra ondernemers bezig zijn met de toekomstige waarde van hun bedrijf –omdat zij het binnen afzienbare tijd willen verkopen, bijvoorbeeld – is het extra belangrijk om de financiële kant van de zaak op orde te krijgen. Waarde bestaat onder andere uit het behalen van een goede omzet en het kunnen vertrouwen op voldoende werkkapitaal. Dat valt of staat met een perfect passend debiteurenbeheer.’

‘Toch gek dat sommige ondernemers zich wel richten op het binnenhalen van nieuwe klanten en het behalen van een mooie omzet, maar onvoldoende bezig zijn met de vraag of hun facturen op tijd worden betaald. Wanneer je zulke zaken niet goed regelt, doet het afbreuk aan jouw bedrijf. Stel dat je een betalingstermijn aanhoudt van 14 dagen, maar jouw klanten betalen standaard pas na 30 dagen of zelfs helemaal niet. Dat zorgt niet alleen voor onvoldoende werkkapitaal, maar het doet ook afbreuk aan de perceptie die men heeft van jouw bedrijf; kennelijk zeg je het een maar doe je het ander. Dat betekent zowel een financiële als een emotionele waardevermindering.’

Een sociale aanpak om klantrelaties te behouden

‘Wij bieden een nieuwe kijk op debiteurenbeheer en het innen van vorderingen. Een succesvol traject valt of staat namelijk met een heldere communicatie,’ vertelt Marcus de Jong, directeur van Finesse Incasso. ‘Zowel naar de opdrachtgever als de debiteur toe zullen we altijd correct handelen. Elke zaak is uniek en daarom zoeken we altijd naar persoonlijke, passende oplossingen.’

‘Wij vinden dat we als incassobureau een sociale rol vervullen. In plaats van enkel sturen op snelle uitbetaling, kijken wij naar de mogelijkheden die een specifieke zaak biedt. Samen met onze opdrachtgevers bedenken we een strategie die in lijn ligt met het karakter van hun onderneming. Deze manier van handelen vergroot immers de kans op het behoud van hun klantrelaties.’

Individuele oplossingen voor een duurzaam resultaat

‘De praktische, transparante aanpak die wij kiezen naar debiteuren toe, is ook van toepassing op onze opdrachtgevers. Zij hebben door ons onlinesysteem continu inzage in de actuele status van hun incassotraject. Ook kunnen zij daar nalezen hoe onze communicatie verloopt met hun debiteuren. En in plaats van te moeten wachten op een uitstaand bedrag, zorgen wij voor een wekelijkse uitbetaling.’

‘Elke dag opnieuw incassoproblemen zo snel en efficiënt mogelijk oplossen, houdt mij geïnspireerd,’ vertelt Marcus. ‘Elke opdrachtgever komt met eigen vragen, waar wij individuele oplossingen voor vinden. Dit maakt dat wij veel positieve feedback ontvangen. Wij willen niet zozeer de grootste zijn in ons vak, maar wel degene met het meest duurzame resultaat.’

Een gezonde groeifactor vanuit de juiste intentie

‘Marcus en Liza werken allebei vanuit de juiste intentie,’ zegt Robert. ‘En in deze intentie herkent GrowthFactory een gezonde groeifactor. Deze ondernemers denken mee met hun klanten. Zij zorgen voor een perfect passend debiteurenbeheer dat voldoende werkkapitaal vrijmaakt om te kunnen blijven investeren. Door de zaken direct goed te regelen behoeden zij hun klanten voor financiële catastrofes. Zo blijft de waarde van hun bedrijven intact en is er zelfs ruimte om deze te laten groeien.’

Hoe zit het met de waarde van jouw bedrijf? Haal jij eruit wat erin zit of struikel je nog vaak over onvoorziene obstakels? Wij helpen je graag met jouw gezonde groeiproces! Neem gerust contact op met Robert Schulze, via robert@growthfactory.nl of 020 8203605

 

Karin Verhagen
karin@growthfactory.nl
Geen reactie's

Geef een reactie